Sider

onsdag den 28. marts 2012

Det skulle være så sundt .....

Midt på formiddagen laver solen sin dans med lyspletter på gulvet i køkkenet ..... dermed var lyssætningen på plads, et par pap plader danner gulv og baggrund inden tomaterne hentes ned fra køkkenbordet .... scenen er sat  ....... et par fotos kom i kassen, og dermed kunne solen komme og gå som den ville .....

Materialer: 
5 klasetomater fra Kiwi sammen med en æske Mongyo Gallery pasteller ( 15 stk )
I flere år har jeg tegnet på Fabriano Tiziano pastelkarton ( 160 struktureret papir ) eller et tilsvarende Lana / Murano som på den ene side har samme struktur som Fabriano papiret, mens den anden side er noget glattere.

Jeg har i en periode tænkt på at lave mit eget tegneunderlag.
Denne gang har jeg grundet et stykke akvarelpapir med Acrylic Ground for Pastels fra GOLDEN ( stor tak til HobbyHimmelen ) .
Til min store overraskelse oplever jeg resultatet som noget der ligger ganske tæt på PASTELMAT fra Clairefontaine .... ganske overraskende når man tænker på min begejstring da jeg for en tid siden testede det papir ( Pastelmat er så kraftigt at det fortjener betegnelsen "pap" ).

Gessoen er i dette tilfælde lagt på med en bred pensel med svinebørster. Der er tydelige strukturmærker efter penslen i overfladen .... hvilket skaber liv i ensartede farveflader. Før påføring har jeg blandet lys okker og vand i gessoen ( blandingsforhold står på beholderen ). Ud over at jeg sparer penge, så kan jeg her selv bestemme farven. Det er også muligt at lave en undermaling der tager hensyn til motivet .... man kan med andre ord lave motivet allerede i undermalingen .... i en eller flere farver.
Jeg forestiller mig at påføring med rulle giver en mere ensartet overflade, hvis man ikke ønsker spor efter penselarbejdet. ..... jeg tester ved lejlighed ....

Jeg vender helt sikkert tilbage med flere tegninger lavet på gessoen fra Golden ( selv om jeg ind imellem drømmer om at kunne tegne løs på Pastelmat fra Clairefontaine ..... men løsningen med Goldenproduktet er en del rimeligere i pris .... ;-)


 Med klassisk musik fra Norsk P2 er tiden fløjet ..... 2-3 timer er gået ... men nu slutter jeg og bestemmer mig til at tegningen er færdig ...

.
Pasteltegning www.peterbjoernnielsen.dk
Tegningen måler ca 22 x 28 cm

2 kommentarer: